Új bringa jó áron

Előfordul, hogy a pontos méretek alapján kiválasztott bicikli mégsem nyújtja azt a komfortot, amit a vásárlás előtt reméltünk. Hasonló érzés az is, amikor régebben vásárolt biciklinket valami új, más méreteket és geometriát igénylő stílus szerint akarjuk használni.

frame_geometry

Ha nincs pénzünk a cserére, vagy egyéb racionális-szentimentális okokból ragaszkodunk a kerékpárunkhoz, akkor is van némi mozgásterünk.danedrside
A váz méretének változtatására a legtöbb embernek a stucni hosszának variálása jut eszébe. Az alap elgondolás jó, de menet közben jönnek elő a problémák. Hosszabb stucnival ugyan jobb lesz az egyenesfutása a gépnek, de ezzel arányosan csökken a fordulékonysága. Amolyan buszkormányos érzéssé válhat a kanyarodás. Sokkal jobb megoldás, hogy méretnövelés esetén a kormány szélességét növeljük. A szélesebb fogással előrébb dől a felsőtest, így hosszabbnak érezzük a biciklit. Fordított esetben nem javaslom az egyoldalú kormány szélesség csökkentést. Ilyenkor a stucnival együtt apránként érdemes változtatni.
Másik méretváltoztató megoldás a nyereg előre-hátra mozgatása. Ezzel nagyon óvatosan kell bánni, mert megváltoztatja a biciklin a súlypontunkat és hátrányosan befolyásolhatja a térdünk helyzetét is a pedálhoz viszonyítva. Általánosságban elmondhatjuk, hogy az előre tolt testhelyzet segíti a mászásokat, míg a hátsó inkább a meredek lejtőzéseknél jelent előnyt. Hasonlóan járhatunk el, ha a nyeregcsövet cseréljük egyenesről hátra hajlítottra, vagy viszont.

A méret változtatásán kívül felmerülhet olyan igény is, hogy bár a váz nagysága nekünk jó, de a szögeit nem érezzük megfelellőnek. Sokat változtak az utóbbi időben a gyári paraméterek is. A vázak első traktusának nyúlásán túl a fejcsövek is laposodtak, hogy alkalmazkodjanak a keményebb, vagy inkább lazább(?) igényekhez.
Ahhoz hogy változtassunk a fejcső szögén több úton is elindulhatunk. Alapból egy hosszabb, vagy rövidebb villa is látszólag megoldhatja a dolgot, csak sajnos a középcsapágy környékén pont fordított hatást vált ki ez a módszer. Ha lejtőzni szeretnénk, a laposabb fejcsőhöz általában alacsonyabb középcsapágyat is akarunk a jobb stabilítás érdekében. Mászásnál pedig pont fordítva jönnek ki a dolgok. Mit lehet ilyenkor tenni? Ha a hosszabb villával csak rugóutat akarunk növelni, de a vázszögeket nem cserélnénk, akkor válasszunk alacsonyabb beépítési magasságú villát, vagy alacsonyabb (kisebb) kormánycsapágyat. Ha mégis emelkedik a bringa orra, még mindig van két mentőövünk, a szögállítós kormánycsapágy, vagy az excenteres középrész. Bár megjegyzem ez utóbbit választva a nyeregcső szöge még mindig csökkeni fog. Ekkor még javíthatnánk a dolgokon egy excenteres hátsó aggyal, de ezzel már annyira elcsúszunk a költségekkel, hogy nem lesz gazdaságos a próbálkozás. (Az excenteres megoldásokat használhatjuk váltópapucsos vázunk egysebességessé, vagy agyváltóssá alakításához is.)

English-Cycles-Single-Speed-Belt-Drive-29er-Ecentric-Bottom-Bracket hub-white-eno

Fontos megjegyezni, hogy a szögállítós kormánycsapágy pontos beépítést igényel, mert ennek hiányában csúnyán elronthatjuk nem csak a kormányzást, de úgy nagyjából mindent – egyenesfutás, stabilítás, gumikopás..stb.

angleset

Állíthatunk meg a villaszögön úgy is, hogy nagyobb váll és/vagy kerékbefogó előrenyúlású villát rakunk a biciklibe. Ennek hatása valahol félúton lesz az eredeti és a szögállítós csapággyal érzett fordulékonyság között. Vigyázzunk, mert ez azért nem teljesen azt az érzést adja, mint a sima szögmódosítás. Extrém esetben bicsaklóssá válhat a kerék fordulása.
Össztelós vázaknál könyebb megtartani a váz eredeti állását hosszabb teleszkóp beszerelése után, ehhez a hátsó tag rögzítési szemeinél kell az eredeti betéteket excenteresre cserélnünk. Ilyenkor érdemes a tagot teljesen leereszteni, és megkeresni azokat az állásokat, ahol még nem ver bele a hátsó kerék a nyeregcsőbe, és ezután belőni a nekünk legjobb (esetleg kompromisszumos) beállítást.

Burgtec-Slack-Bush-website-landscape
Lehet még a gyárinál hosszabb, vagy rövidebb taggal, vagy himbával is próbálkozni, de véleményem szerint ezzel csak óvatosan, mert teljesen elronthatjuk vele a bringa állását.
Apró szögeltéréseket előidézhetünk eltérő oldalfal magasságú gumik választásával is, bár ezek hatása inkább csak hit szinten érvényesül.
A fent említett dolgok egy része (egyelőre) csak webshopokon keresztül elérhető, ezért a vásárlás előzze meg egy pontos tervezés. Használjatok hagyományos, vagy okostelefonra letölthető szögmérőt a méréseknél.

saracen-zen-2013-mountain-bike
Pár segítség a google kereséshez:
állítható kormánycsapágy – angleset, adjustable headset cartridge
állítható hátsó tag szem – offset bushings
excenteres középcsapágy/hátsó agy – eccentric bottom bracket / rear hub

Jó építkezést!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük