Tekerj csapatban

Ha az időd java részében egyedül tekersz, lehet hogy te sem vagy teljesen képben (szép magyar szóval) az anschluss, azaz a szélárnyékban tekerés lehetőségeivel. Ha új vagy a témában, ez az a szituáció, amikor több bringás összeáll egy “vonattá”, és egymást váltva az élen kevesebb erőbefektetéssel tudnak nagy tempóban tekerni. Ilyenkor akár 27%-kal kevesebb erőkifejtéssel is együtt lehet haladni az élen menővel, ha betartod a következőkben leírt dolgokat.

Holland kutatók vizsgálták szélcsatorna segítségével, hogy ez a felállás milyen előnyöket nyújt bárkinek a csoportból. Bert Blocken (PhD, fizika tudományok professzora, Műszaki Egyetem – Eindhoven) fejti ki a legfontosabb, most már mérésekkel is alátámasztott eredményeket.

TOUR DE FRANCE - STAGE TWO

A vezető előnye
Egy vonatot húzni nem a legkönnyebb feladat. Ennek ellenére a legelöl haladónak is 3,1%-kal kevesebb erőt kell kifejtenie ilyenkor a csapat körül kialakuló alacsony nyomású légbuborék kedvező hatása miatt. Ahhoz hogy ez a buborék tartósan kifejtse hatását, a csoportnak együtt kell maradnia, azaz a felvezetőnek nem szabad hirtelen irány és sebesség változásokat előidéznie.

Maradj közel
Ha a maximális hatást akarod elérni, menj olyan közel az előtted haladóhoz, amennyire csak tudsz. Ideális esetben ilyenkor egy síkban halad az első kereked az előtted lévőnek a hátsójával, és szinte semmi hézag nem marad köztük. Természetesen a valóságban ez csak nagyon ritkán kivitelezhető, de mindaddig míg nem maradsz le többel, mint 3/4 kerékmérettel a társad hátsó kerekétől, a hatás alig csökken. Továbbá ritka a pont szemből vagy hátulról fújó szél is, emiatt erős szélben az ideális sor felállás eltérhet a menetiránytól.

A legjobb pozíció
A másodiktól az ötödikig helyzetig hátrafelé folyamatosan javulnak a csoportban részt vevők légellenállási mutatói, azaz egy ötös csoportban a leghátsó embernek lesz a legkönnyebb a tekerés. Érdekes módon ha a csapatot további személyekkel növeljük nyolcig (nagyjából ennyi emberből szokott állni egy csapat az országúti időfutamokon), akkor már az utolsó előtti pozícióban levő kerékpáros lesz a legjobb helyzetben. Ennél is nagyobb csoportnál is itt, azaz valahol az 5. és a 8. hely között találod meg a legjobb aerodinamikai helyzetet. (Ráadásul itt jóval kevesebb az esélyed a bukásba keveredésre is.)

A Bungee effektus
A grupetto hátsó része gyakran kaotikus, a bringások nem tartják a sort, előre-hátra “gumiznak” a bolyban. Emiatt itt a haladás sokkal nehezebb lehet, mint a sorban elöl, mert ezzel megszakad az a légbuborék, ami fent tartja a könnyített haladás lehetőségét. Ha hátra is csúszol a csoportban, mindig próbálj pár emberrel előbb haladni a grupetto végénél.

Számít a méret
Ahogy eddig is tudtuk és érezhettük, egy nagyobb testfelületű ember mögött sokkal jobb a szél védelem, azaz kevesebb erőnkbe kerül megmaradni mögötte.

A cikk a Bicycling 2014 májusi számában jelent meg.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.