E:I, vagyis az elektromos rugózási rendszer tartóstesztje

Az MBR októberi számában Mick Kirkham tesztelte egy Ghost bicikliben az elektromos vezérlésű rugózást. Most rövídítve csak a lényeget elolvashatjátok magyarul is.

p4pb8320547

Bizonyára hallottál már a Lapierre által tavaly piacra dobott inteligens elektromos rugózási rendszerről (E:I). Azóta más gyártók is alkalmazták már idei modelljeikben a rugóstag vezérlésének ezt a módját. Több alkalommal is ki tudtam már próbálni a rendszert, de most sikerült első alkalommal tartós tesztet végezni vele saras környezetben. Kíváncsian vártam hogyan fogja befolyásolni a rendszer működését a nedvesség és a koszolódás.

Tavaly Morzineban amikor először találkoztam az E:I-vel teljesen lenyűgözött a működése. Ott volt ez a filigrán precíz rendszer, és én alig vártam, hogy mutathassak valami durvát neki. Végig hiba nélkül tette a dolgát, pedig a nagy igyekezetben buktam is egy nagyot vele az egyik déhás lejtőn. Én csúnyán beütöttem a kezemet és a térdemet is, és ugyan leesett a rendszer kijelzője is, de helyére pattintva újra hibátlanul működött tovább. Végül a nagy nyomású mosóval kínoztam a teszt végeztével, de ez sem hatotta meg. Semmi sem frusztrál jobban, mint egy elronthatatlan alkatrész.

Az E:I használatának megtanulása nagyon könnyen megy. Csak kézzel be kell állítanod a csillapítást mint minden egyéb tag esetében. Ezt mutatja is a kijelző neked tekerés közben, amit bármikor változtathatsz vele. Ha aggódsz a kijelző épségéért, akkor le is veheted a kormányról, ettől még a rendszer működik tovább. A gombok csak nagyon kis helyet vesznek el a kormányon, és segítségükkel könnyedén kapcsolhatsz a nyitott, köztes és zárt állapotok között. A plusz középső lezáró gomb megakadályozza, hogy bukás esetén elállítódjon a rugózás.

p4pb8320544

A mostani tartós teszt alatt csak még mélyebb benyomást tett rám a rendszer. Minél tovább használtam, annál inkább kijöttek az előnyei és a strapabírósága. Talán a legfontosabb, hogy közel két hónapnyi nyúzás után, melyben két hat órás túra is benne foglaltatik végig teljesen automata állásban hagyott rendszerrel, a töltöttség mutató a kijelzőn lévő öt pácikából még mindig négyet mutat. Páran talán úgy fogják találni, hogy ez túl sok is, és miért nem terveztek inkább egy kisebb és könnyebb áramforrást az E:I-hez? Ha mégis úgy alakulna, hogy menet közben kifogy a táp, a kijelző természetesen kikapcsol, de a tag állítható marad egy 3mm-es imbusz kulcs segítségével. A megoldás talán egyetlen hátránya a kijelző elhelyezése. Biztos van akinek teszeni fog a villa kupak helyére elegánsan felfogatható tartó, mely így a kormányból sem vesz el további helyet. Ellenben valószínűleg le kell vágni villanyakból a tökéletes illesztéshez, továbbá a kijelző sérülését elkerülendő, mindig le kell venni a tartójáról, ha fejre akarjuk fordítani a bringánkat.

A rendszer öt részből épül fel: a tag és a villa mozgás mérője, a pedál fordulat mérő, az akksi, a kijelző a számítógépes “aggyal” és a RockShox Monarch RT3 rugóstag az elektromos szervómotorral. Az alap állása a rendszernek a teljesen nyitott rugózású tag: ekkor a pedál nem forog, amit a rendszer gurulásnak minősít és a maximális kényelmet biztosítja ehhez. Amikor az érzékelő pedál fordulatot jelez, a rendszer zárt állásba kapcsolná a tagot, de mielőtt ezt megtenné még kiolvassa a tag mozgásának a paramétereit is. Ez alapján dönti el, hogy továbbra is nyitva maradjon a tag, vagy köztes illetve teljesen zárt állást válasszon-e. Ha a villa akadályba ütközik a szenzorja azonnal jelet küld a tag felé, hogy egytized másodpercen belül felkészülhessen az is a bukkanó vételére. A személyes preferenciák kiválasztásához öt fokozatban lehet állítani a rendszer érzékenységét, hogy mennyire finoman reagáljon a terep durvaságára. A kijelző minden olyan információt is közöl, amit egy normál kerékpáros óra, azaz méri a sebességet, hőmérsékletet, megtett távot…stb. Szintén a kijelzőn lehet beállítani a teljesen automata és a manuális működés kiválasztását is.

p4pb8321012

Vannak helyzetek, amikor az elektromos rendszer abszolut megmutatja fölényét a hagyományos kapcsolással szemben. Ilyenek az XC és maraton versenyek, illetve a nagyon durva terepen haladás. Hosszú mászások és sima lejtőzésekkor nem nagyon tűnik aktívnak az E:I, ha ilyen terepen járkálsz, nem sok előnye van a rendszernek.

Sokan ódzkodnak attól hogy mindenféle elektromos kütyüket aggassanak bringájukra, de reálisan nézve a dolgot nem sok igazi ellenérvet találok a használatára. Az egész készlet összesen 350g plusz súlyt eredményez, ami azonnal megtérül ahogy működni kezd. Annak ellenére hogy első látásra elég bonyolultnak tűnik a dolog, lényegesen leegyszerűsíti a kerékpározást. A rugózás majd’ mindig úgy fog működni, ahogyan az adott helyzetben a legjobb. Kapcsolók nyomkodása helyett több idő marad a bringázással törődni, de ha szeretsz menet közben gépészkedni, akkor is a legvékonyabb lockout kapcsolót kapod a kormányodra. A rendszer kissé bumfordi jelenleg. Lehetne faragni az akksi méretén, illetve egy GPS-t integrálni a kijelzőbe.

Úgy érzem az E:I megfelelő biciklin és a megfelelő terepen tökéletesen igazolható választás.

A cikk Mick Kirkman: The Appliance of Science (mbr magazin októberi száma) alapján készült. Úgy néz ki hamarosan a Fox is piacra lép a saját megoldásával, kíváncsian várom.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük