1xSok váltórendszerek

Bámulatos hol tart a mai tudomány!

abs_black_sram_chainrings

Bizonyára hallottatok a SRAM XX1 1×11 sebességes rendszeréről. Jelenleg csillagászati áron kínálják, és bár megjelent a valamivel egyszerűbb XO1 is, de sajnos ez sem olcsóbb jelentősen.

xx1

Az elgondolás nem új dolog. Én is évek óta használok egy 3×8-as Shimano rendszert 1×8-asra “butítva”. Az átalakítás nem jelentett nagy munkát, egyszerűen lebontottam a hajtómű két szélső lánckerekét. Tökéletesen működik, saras-havas versenyen is voltam már vele. Azóta annyi változtatást eszközöltem, hogy az elkopott hajtóművet később egy 32-es singlespeed Truvativ Stylora cseréltem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Állítólag – én sosem próbáltam, mert megfelelt a 8 sebesség – 1×9-es átalakításnál a vékonyabb lánc miatt előfordulhat elöl láncleesés. Ezt egy egyszerű láncterelővel lehet orvosolni, de szerintem így elvész az esztétikum, a súly nyereség és a logika is az átépítéshez.

guide

Mielőtt belemennénk az újabb rendszerek működésébe, nézzük át elvi szintem pro és kontra az 1x rendszer jellemzőit.

Sokan talán azt hiszik, hogy jelentős sebesség fokozat vesztést szenved ilyenkor a rendszer, pedig nem így van. Minél több lánctányért használunk elöl, annál több átfedés (azaz minimális eltérés bizonyos esetekben) lesz a fokozatok között. Egy 3×9-es rendszernél nagyjából 14-15 fokozat mutat igazi különbséget, és ha jobban utána nézün, ezek szélső értékeit is csak ritkán használjuk ki.
A 3x, és a 2x rendszerek nem többlet fokozatok miatt, hanem a hosszabb élettartam tekintetében mutatnak jelentős eltérést az 1x-sel szemben. Ha ésszel használjuk a váltót, minimálisra lehet csökkenteni velük a lánc keresztben futását, ami érthető okokból az “új” rendszernél lehetetlen. Ráadásul minél több fokozatú hátsó sort használunk, annál vékonyabb láncokra lesz szükségünk. Ezeknek elvileg rövidebb az élettartama is, hacsak nem ruházunk be egy kopásállóbb kivitelre.
Ahogy már említettem a több fogaskereket tartalmazó sorok is rendre drágábbak, amit első sorban a bonyolultabb gyártás – és persze az újdonság marketing ereje tornász fel. Ráadásként hozzá kell számolni a megfelelő hajtóművet – jobb esetben csak a lánctányért, a váltókart és a hátsóváltót.

Első ránézésre a legnyilvánvalóbb előny a lánctányérokon és a váltókar plusz bowdenezésen nyert csökkentett tömeg. Nyerünk a kormányon is helyet, ami jól jöhet ilyen-olyan locout és nyeregcső állító karok, valamint GPS és órák felhelyezésénél,és további előny még az is, hogy az első váltó elhagyásával lényeges sár férőhelyet kaphatunk, illetve sár felfogó felületet tüntetünk el a nyeregcső aljáról.

A versenyzőknek ezek közül talán a súlynyereség a legfontosabb paraméter. Ha valaki a jó helyezésért kűzd, pláne ha szponzorációként kapja a legújabb megoldást, akkor egyértelmű az 1×11 előnye. Ők ráadásul elég erősek is a kisebb áttétel átfogáshoz, illetve van lehetőségük versenypályához hangolni a rendszert az első lánctányér cserélgetésével.

Én is erősen gondolkodom, hogy a versenyzős biciklimet 1x-es megoldással építsem meg. Ellentétben a versenyzői priorításokkal, nekem pont az egyszerűbb megoldásból remélhető olcsóbb és problémamentesebb működtetés a lényeg. No, meg pesrsze a szebb megjelenés sem egy rossz dolog. Ezzel most ellent mondtam a korábbi megállapításoknak. Igen, részben, de mindjárt meg is magyarázom.

2013-Santa-Cruz-Tallboy-Carbon-XX1-XC

Eszemben sincs méreg drága 1×11-es rendszert építenem, pedig erre is van olcsóbb (bár kompromisszumokkal terhelt) megoldás. A jelenleg legtökéletesebb megoldás a SRAMtól vásárolható meg. Ők 10-42-es 11 sebességes sort és olyan lánctányért kínálnak, ami elvben nem igényli láncterelő felszerelését. Sokan így is használják, de van aki nem bízik ennyire az újdonságban és biztos ami biztos alapon kiegészíti valam láncleesést gátló alkatrésszel. A SRAM hivatalos nyilatkozata szerint itt nem is a 42-es fogaskerék felszerelése okozta a fejlesztésnél a nagy kihívást, hanem a legkisebb 10-es. Elmondásuk szerint nagyon nehéz olyan 10-es fogazást találni, melyen nem ugrik meg a lánc terheléskor, ugyanis itt már nagyon kevés fogon kapaszkodik meg a lánc. További kiadást jelent a SRAM rendszerénél, hogy új fajta racsnit is igényel a sor felszereléséhez.

robbantott dtswissfhcomp

A magas ár, illetve a konkurens Shimano cég ilyen irányú tétlenkedése miatt van alternatív megoldás is, persze csak a könnyebb áttétel irányába. Ilyen például a Wolftooth és a OneUp cég Shimano 11-36-os sorához kínált 42-es fogaskerék. Ennek a felszereléséhez ki kell vennünk a sorból egy elemet, hogy helyet biztosítsunk 42-es számára. Erre a gyártó a 17-es fogaskereket javasolja. Ennek hiánya egyes tesztelők szerint alig észrevehető, míg mások panaszkodnak a nagy áttétel ugrásra.
Hasonló elgondolásra épülve kaphatóak már noname fogaskerekek is a világhálón 40-42-es fogazásokkal. Előnyük, hogy teljesen kompatibilisek a meglévő racsnikkal.

oneupp4pb10452956 noname 41

Ezen kívül léteznek még az XX sor finomhangolására a gyáritól eltérő fogkiosztású fogaskerekek. Itt van példának az Ari Bike (olasz gyártó) elég drága megoldása:

XX-085-600x450

További problémát okozhatna, hogy a SRAM lánctányérja új, az eddigiekkel nem kompatibilis módon van a hajtókarra rögzítve. ennek a legfőbb oka, hogy a SRAM 28-as lánctányért is kínál, mely a hagyományos megoldással már nem lenne megoldható. Természetessen ehhez is van már adapteres megoldás.

SRAM-XX1-1x11-mtb-crankset-details05Niner-Air9-RDO-SRAM-XX1-04

Frissítve 2014. 01. 08.: A SRAM partneri szerződést kötött, és kiadta első hajtómű lánctányérjának liszenszét a Chromag és az Accel Group alkatrész gyártóknak.

XGlide-Ring-600x439

Persze erre is létezik alternatíva. Sokan gyártanak singlespeed rendszerhez való lánctányérokat, melyek nem rámpázottak, és a fogazásuk is vaskosabb. Lehet ezekkel is jó eredményt elérni, de a legjobb talán például a RaceFace direkt ilyen 1x felhasználásra gyártott Narrow/Wide lánctányérja. Ráadásul gyártják Shimano kompatibilis és Direct Mount rögzítéssel is. Mivel ez a technológia nem esik szabadalom alá (gépgyártásban már évtizedek óta használatos), ezért lehet hogy más gyártónál is előfordul. Ezeknél viszont a fent említett rögzítésbeli eltérés miatt minimum 30-as lánctányért választhatunk.

2014_race_face_narrow_wide(1) raceface-narrow-wide-34t-cinch-chainring

Visszatérve hozzám, mivel egyébként is elkopott a meglévő rendszerem, én egy normál 9-es, vagy 10-es 36-ig felmenő sorral és a Narrow/Wide-os hajtóművel képzelem a jövőmet. Singlespeedhez egyre gyengébb vagyok, győzelmi babérokra sem török, így megfelelőnek tűnik elméletben a dolog. Nem hajt a tatár, lábam erős, szívem vidám ezért sár, hó nem lehet akadály. 🙂 Ha megépül a rendszer, mindenképp írok majd a tapasztalataimról.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük