1995 DAN/ED

Dan Sodomsky, a Dan/Ed tulajdonosa osztotta meg a kerékpárgyártásuk történetét.

danedpside

Ed akkoriban a Johnny&Hon’s étterem és bár tulajdonosa volt, és Dan nem messze Edtől egy gépészeti tervezőmérnöki irodájában dolgozott. Több projekten is együtt dolgoztak Eddel, melyeknek többsége repüléssel és repülőgépekkel volt kapcsolatos. Ed gyakran hasonlította magukat a Wright testvérekhez annak ellenére, hogy nagyjából 30 év kor különbség van kettőjük között és  ők kerékpárokról tértek át a repülésre és nem fordítva.

danedrhead danedrpedal

Dan egyszer megláttta egy magazin címlapján a Cannondale billet hajtóművét, és arra gondolt, hogy talán érdekelné a céget egy szállítmány Boeing Vertol 7075-ös aluminium ötvözet. Dan verziója szerint a Cannondale felvette velük a kapcsolatot, hogy rendeljen egy nagyobb mennyiséget ebből az anyagból, de aztán visszalépett fizetés nélkül.

Dan Ed tanácsa ellenére nem váltotta vissza a rendelési csekket, hanem leszállította maguknak az alutömböket. Ekkor jött az ötletük, hogy megpróbálkozzanak saját kerékpár márka létrehozásával.

Az ilyen vállalkozások sikerét néha pár elrontott részlet is holtvágányra vezetheti. Érdekes módon ezzel a Cannondale is kénytelen volt szembesülni, amikor megpróbálkoztak belépni a motorkerékpár gyártás területére.

A Dan/Ed megoldásában a hátsó rugózás forgáspontját a hajtómű tengelyéhez tették, amivel próbálkozott több más gyártó is több-kevesebb sikerrel. A Dan/Ed megoldása is némileg egyedire sikerült azzal, hogy a szabványostól eltérő hajtókar felfüggesztést kellet kitalálniuk a megváltozott csapágyazási rendszer miatt. Náluk végülis hatszögletű tengelyen rögzült a hajtómű.

danedrleft danedrbb

Ellenben a szíjhajtás 15 évvel megelőzte a Gates rendszerét, továbbá a 7-sebességes Sachs  agyváltó alkalmazása is úttörő megoldásnak számított akkoriban.

 

A CNC esztergált láncvillák csavarozással lettek egymáshoz erősítve, ezzel sajnos fokozva a rendszer nem kívánt hajlékonyságát.

danedrrbrake danedrelast

Mindent egybe véve korukat akár 20 évvel is megelőző innovatív megoldásokat mutattak fel a Dan/Ed biciklik. Érdekes lenne látni, hogy hová fejlődhetett volna a cég, ha hamarosan nem váltottak volna profilt. Pár év múlva Dan és Ed az elektromos és hibrid motorkerékpárok gyártása felé fordult, és jelenleg is beszállítanak pár ilyen cégnek a saját fejlesztésű brushless (azaz kefe nélküli) motorjaikból, továbbá kompresszorokat gyártanak légkondícionálókat készítő cégeknek, és mindenféle pumpa-rendszereket, generátorokat és elektromos szuper-töltőket állítanak elő.

Ez a bicikli egy másik társával az észak-karolinai Statesvilleben látható a Mountain Bike Art & Technology múzeumban. A kiállítás virtuálisan is megtekinthető a www.mombat.org oldalon.

danedrstem danedrhub danedpunder

Az eredeti cikk a DirtRag magazinban jelent meg Jeff Archer tollából.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük